Specijalistička
pedijatrijska
ordinacija
 
 

10 stvari koje deci ne treba reći o hrani

 
 

Pogledajte kako deca tumače 10 najčešćih rečenica u vezi sa hranom koje im roditelji upute i šta bi bilo bolje da kažete ili učinite.

1. "Vidi kako tvoja sestra (brat, rođak, prijatelj) to jede, zašto ti nećeš?"

Kako dete ovo tumači: "On/ona bolje jede od mene."

Bolje je da kažete: "Znam da ćeš i ti tako jednom, ljubavi. Potrebno je vreme – i da mnogo puta probaš – da bi zavoleo/zavolela novu hranu."

Objašnjenje: 
Umesto osećanja inferiornosti, detetu želite da ulijete samopouzdanje da ta vrsta hrane može da mu se svidi i da će mu se svideti kada dete za to bude spremno.

2. "Ti si nekad voleo/volela jagode – tako si izbirljiv/a!"

Kako dete ovo tumači: "Možda ću ja zauvek ostati izbirljiv kada je hrana u pitanju?"

Bolje je da uradite sledeće: Ne obraćajte pažnju na izbirljivost. Umesto toga, učiniti obrok prijatnim iskustvom.

Objašnjenje: Izbegavajte da decu etiketirate kao izbirljivu jer je to normalna faza u razvoju, a etikete često ostanu.

3. "Poslednji put ti kažem, ne, ne možeš dobiti sladoled!"

Kako dete ovo tumači: "Nikada više neću dobiti sladoled!"

Bolje je da kažete: "Ne možemo sada jesti sladoled zato što će ručak biti gotov za pola sata. Ješćemo sladoled jednog dana ove sedmice za dezert."

Objašnjenje: 
Deca mnogo bolje prihvataju “ne” kada znaju zašto nešto ne mogu dobiti i kada će to opet moći dobiti.

4. "Nisi dovoljno jeo/la. Uzmi još par zalogaja i onda možeš ustati od stola."


Kako dete ovo tumači:  "Mama/tata/prazan tanjir (spoljnji signali) bolje znaju kada sam završio s jelom nego moj stomak."

Bolje je da kažete: "Budi siguran/a da si dovoljno jeo/la jer je sljedeći obrok tek za X sati."

Objašnjenje: Kada deca odlučuju koliko će jesti, ona nauče slušati svoj stomak (napomena: ponekad moraju i pogrešiti).

5. "Ako pojedeš povrće, možeš dobiti dezert."

Kako dete ovo tumači: "Ne mogu dočekati dan kada neću morati jesti povrće - i kada budem mogao/la odmah preći na dezert!"

Bolje je uraditi sljedeće: Umesto da ih ucenjujete hranom ili nudite hranu kao nagradu, češće im ponudite ukusno povrće i dajte im model zdrave ishrane.

Objašnjenje: Istraživanja pokazuju da deca uče da preferiraju hranu koju dobijaju kao nagradu u odnosu na hranu koju ”moraju” jesti.

6. "Bravo!" (nakon što je pojeo/la više nego obično)

Kako dete ovo tumači: "Mama i tata su ponosni na mene kada pojedem više hrane ili kada pojedem sve iz tanjira."

Bolje je reći: "Uvek je najbolje kada slušaš svoj stomak."

Objašnjenje: Ako pohvalite decu kada pojedu više hrane učite ih da je količina koju pojedu važnija nego da prate svoj apetit, koji varira od obroka do obroka.

7. "Jedi ovo, to je dobro za tebe."

Kako dete ovo tumači: "To nije ukusno."

Bolje je reći: "Ovo je stvarno ukusno i slično je X koji ti voliš."

Objašnjenje: Studije pokazuju da ukus određuje koju hranu deca više vole i za njih je bolje da dobiju više informacija o novoj vrsti hrane.

8. "Ako budeš dobar u prodavnici, možeš dobiti keks," ili "Ako ne prestaneš to raditi, nećeš dobiti sladoled večeras."


Kako dete ovo tumači: "Svaki put kada budem dobra, dobiću slatkiše!"

Bolje je uraditi sledeće: Unapred im objasnite koje su posledice ako se ne budu lepo ponašali – i ne uvlačite hranu u to.

Objašnjenje: 
Razmislite o dugoročnim efektima ako stalno budete nudili hranu kao nagradu. Na primer, istraživanje iz 2003. godine objavljeno u Eating Behaviors, pokazuje da su odrasli kojima je u detinjstvu hrana bila davana kao nagrada ili kazna, skloniji prejedanju i držanju dijete.

9. "Ne jedemo često torte zato što nisu zdrave."

Kako dete ovo tumači: "Ja volim sve što nije dobro za mene (loše = zadovoljstvo)."

Bolje je da kažete: "Torte nisu hrana koju stalno jedemo. Ovog vikenda ćemo jesti tortu na Džejkovom rođendanu."

Objašnjenje: 
Etiketiranje hrane kao dobre ili loše stvara pogrešnu predstavu o hrani. Umjesto toga, naučite decu kako je za izbalansiranu ishranu važno koliko često jedemo određenu vrstu hrane.

10. "Ne sviđa ti se večera? Hoćeš li da ti napravim nešto drugo?"

Kako dete ovo tumači: "Nikada ne moram da jedem nešto drugo, jer će mi mama/tata uvek napraviti ono što volim!"

Bolje je da kažete: "Svi smo dobili istu hranu za večeru, nekada bude ono što ti najviše voliš, a nekada ono što neko drugi najviše voli."

Objašnjenje: Zajednički obroci uče decu da je obrok porodična stvar i podstiče ih da vremenom prihvate širok izbor hrane.


Tekst je preuzet iz Huffington Posta

izvor: www.6yka.com

 
   
Copyright  © 2013. Specijalistička pedijatrijska ordinacija Dr Šarac